Την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου η ορειβατική μας ομάδα πραγματοποίησε
μια πεζοπορική διαδρομή στην περιοχή των δυτικών βουνοπλαγιών της Δίκτης,
δίπλα στην περιοχή που βρισκόταν η αρχαία "Μάλλα" , εκεί που σήμερα υπάρχει
το μικρό χωριό του Μεταξοχωρίου. Η περιοχή διαθέτει τις φυσικές ομορφιές και
τις οπτικές αντιθέσεις του Κρητικού ορεινού τοπίου, κάτω από τις ψηλές κορφές
της Δίκτης και του υπέροχου δάσους του Σελάκανου, με τις πηγές με τα γάργαρα
παγωμένα νερά,τα πεύκα και τα πλατάνια στις ρεμετιές ,το όμορφο φαράγγι της
Σαρακίνας συνθέτουν ένα καταπληκτικό σκηνικό που μοιάζει κυριολεκτικά με
επίγειο παράδεισο.
Η περιοχή βέβαια είναι περισσότερο γνωστή από το φαράγγι της Σαρακίνας με τα
τρεχούμενα νερά και τους μικρούς καταράκτες, μέρος που η ομάδα μας έχει πολ-
λές φορές επισκευθεί, έτσι διάλεξαμε αυτή την φορά μια εξίσου ενδιαφέρουσα
διαδρομή λίγο ψηλότερα στο φαράγγι μέσα στο πευκοδάσος της περιοχής που
ξεκινά από το Μεταξοχώρι και καταλήγει στους Μύθους.Ετσι οι αρχηγοί μας η
Αννα Μπούρα και η Χάρις Γάλλου που γνωρίζουν άριστα την περιοχή, ακολουθού-
μενοι από 31 πεζοπόρους που ρύθμισαν σωστά τα ρολόγια τους το προηγούμενο
βράδυ (είχαμε την αλλαγή της ώρας βλέπετε..), και έτσι βρέθηκαν την σωστή ώρα
στο ραντεβού μας, ξεκινήσαμε από το μικρό χωριό με τους λιγοστούς σήμερα κα-
τοίκους το Μεταξοχώρι γενέτοιρα του ιερωμένου Μελετίου Μεταξάκη (διετέ-
λεσε ακόμα και Οικουμενικός Πατριάρχης).
Το Μεταξοχώρι είναι χωριό που ανήκει στο δ.δ. Μαλών του Δήμου Ιεράπετρας του
Νομού Λασιθίου.Ονομαζόταν παλαιότερα Παρσάς, μετονομάστηκε όμως σε Μετα-
ξοχώρι προς τιμήν του τέκνου του, Μελέτιου Μεταξάκη, ο οποίος διετέλεσε Αρχιε-
πίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, Πατριάρχης Αλεξανδρείας και Οικουμε-
νικός Πατριάρχης.Eίναι ένα χωριό με λίγους κατοίκους, χτισμένο σε υψόμετρο
600Μ, στους νότιοανατολικούς πρόποδες του διάσημου όρους Δίκτυ. Οι περισ-
σότεροι κάτοικοι του χωριού μετανάστευσαν στα πεδινά της Ιεράπετρας, στο Στό-
μιο, και στον Ξηρόκαμπο και ασχολούνται κυρίως με τα θερμοκήπια.
Ο οικισμός του Μεταξοχωρίου είναι του 17ου αιώνα όπως προκύπτει από την
χρονολόγηση των παλαιών εκκλησιών. Παλιότερα ο Παρσάς όπως λεγόταν ήταν
χτισμένος 2 km και πιο κάτω στη θέση Μυρταράς. Μέχρι το 1929 ανήκε στο Δήμο
Μουρνιών στην επαρχία Βιάννου. Έκτοτε απετέλεσε αυτόνομη κοινότητα, την
δεκαετία του 90 ανήκε στο Δήμο Νέας Μάλλας και σήμερα είναι τοπικό Διαμέρι-
σμα του ΔήμουΙεράπετρας. Το 1630 είχε 138 κατοίκους, το 1940 είχε 281, και το
2001 απογράφονται 55 κάτοικοι.Η νεότερη ιστορία του Μεταξοχωρίου είναι πλού-
σια σε πρόσωπα και γεγονότα από την εποχή της Τουρκοκρατίας και της Γερμα-
νικής κατοχής. Κυρίαρχες μορφές ήταν ο Καπετάν Διακομανώλης που πολέμησε
τους Τούρκους και ο Γιώργος Μεταξάκης (Δικηγόρος) κατά την διάρκεια της
κατοχής. Το 1943, 7 Παρσώτες πιάστηκαν και εκτελέστηκαν στην Σφακούρα της
Ρίζας.
Το Μεταξοχώρι ή Παρσάς διακρίνουμε παλιά ερειπωμένα σπίτια Κρητικού ρυθμού,
την εκκλησία του Κοιμητηρίου μισογκρεμισμένη, τα υπέροχα φυσικά τοπία, τη θέα
των βουνοκορφών έχει ωραίο υγιεινό κλίμα και απίστευτη ησυχία.Γύρω από το
χωριό μπορεί κανείς να απολάυσει όμορφες ορειβατικές και φυσιολατρικές διαδρο-
μές. Μπορεί να επισκευτεί το σπήλαιο στο “Κλεισίδι” οπου υπάρχουν παλαιά
ευρήματα, σκεύη και σκελετοί ανθρώπων που κατέφευγαν εκεί την περίοδο της
Τουρκοκρατίας, αλλά το σπήλαιο της “Νεραϊδόγουλας” λίγο βόρεια του χωριού σε
μεγάλο υψόμετρο είναι και τοτο οποίο παρουσιάζει ένα ανεξήγητο φαινόμενο, όταν
μερικές φορές τον Αύγουστο εκβάλουν από τα έγκατα του σπηλαίου απίστευτες
ποσότητες νερού που πλημμυρίζουν τον “Ψωριάρη ποταμό” και προκαλούν
καταστροφές. Γι αυτό ίσως ονομάστηκε “Νεραϊδόγουλα” δηλαδή πηγή της
Νεραϊδας.
ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΜΕΤΑΞΑΚΗΣ
Στο Μεταξοχώρι όμως αυτό που κυριαρχεί
είναι η μορφή του οικουμενικού Πατριάρχη
Μελετίου Μεταξάκη, 1871-1935. Σπούδασε
στην Ιερατική Σχολήτου Παναγίου Τάφου από
το 1889 έως το 1891.Στα 1903 ορίστηκε Αρχι-
γραμματέας του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
και το 1910 εξελέγη Μητροπολίτης Κιτίου της
Κύπρου.Διαδέχθηκετο 1918 τον Θεόκλητο Α'
στη Μητρόπολη Αθηνών όπου παρέμεινε δύο
χρόνια,και στις 25 Νοεμβρίου 1921 εξελέγη
στον Οικουμενικό Θρόνο όπου παρέμεινε για
17 μήνες, για να αναγκαστεί να παραιτηθεί από
το Αγιο Ορος όπου είχε καταφύγει λόγω της
Μικρασιατικής Καταστροφής.Ήταν ο τελευταίος Οικουμενικός Πατριάρχης
που εξελέγη σύμφωνα με τους γενικούς κανονισμούς, και με δικές του ενέ-
ργειες του υπήγαγε στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου τις ελληνορθόδοξες
Εκκλησίες Ευρώπης, Αμερικής και Αυστραλίας, και επίσης τις Εκκλησίες
Τσεχοσλοβακίας, Εσθονίας και Φινλανδίας, Στις 20 Μαΐου 1926 εξελέγη
Πατριάρχης Αλεξανδρείας διαδεχόμενος τον Φώτιο, και ήταν ο πρώτος
Πατριάρχης Αλεξανδρείας που διεκδίκησε και έλαβε τον τίτλο «και πάσης
Αφρικής». Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Μεγάλης Στοάςτης
Ελλάδος, υπήρξε μέλος της μασονικής στοάς «Αρμονία», και εκοιμήθει
ξαφνικά στις 28 Ιουλίου 1935 στην Αλεξάνδρεια.
Η διαδρομή μας ξεκινά μέσα από το Μεταξοχώρι, όπου αφήνουμε πίσω μας τις
τρείς απορρημένες γιαγιάδες (εντυπωσιάστηκαν με τη παρουσία μας στο χωριό)
και με πεζοπορία στον αγροτικό δρόμο περίπου για είκοση λεπτά, πρίν στρίψουμε
δεξία στο μονοπάτι που κατηφορίζει μέσα από ένα εντυπωσιακό πευκόφυτο τοπίο
στο βάθος της μεγάλης ρεματιάς που συνεχίζει προς το φαράγγι της Σαρακίνας.
Στο σημείο αυτό συναντάμε να έρχεται από τα δεξιά ένα άλλο φαράγγι στο οποίο
αποφασίζουμε να περπατήσουμε για δέκα περίπου λεπτά (παρεκλίνοντας της πο-
ρείας μας) για να παρατηρήσουμε το εντυπωσιακό θέαμα από πανύψηλα απότομα
τοιχώματα του και τις μεγάλους λείους βράχους στην κοίτη του.Επιστρέφουμε μετά
από λίγο στο σημείο που το μονοπάτι συνεχίζει για τους Μύθους και διασχίζουμε
το πευκόδασος στην σκιά των εντυπωσιακών αυτών δένδρων ακριωώς πάνω από
το φαράγγι της Σαρακίνας.
ΜΥΘΟΙ |
Στην επιστροφή μας αποφασίσαμε να περάσουμε από την Ανατολή, το όμορφο
χωριό με την εντυπωσιακή θέα στον κάμπο της Ιεράπετρας και το Λιβυκό, εκεί
που ο τοπικός πολιτιστικός και φυσιολατρικός σύλλογος διοργάνωνε ρακοκάζανο
συνοδεία κρητικής μουσικής, άφθονης ρακής και μεζέδων.Η εκδήλωση πολύ
ωραία, μπορούσε κανείς ταυτόχρονα με τις στομαχικές και ακουστικές απολαύ-
σεις να παρακαλουθήσει όλη την διαδικασία του καζανέματος για την παραγωγή
της ρακής.Mία μικρή ομάδα από μας πρόλαβε kai κάθισε στο χώρο στην μικρή
πλατεία του χωριού ενώ οι υπόλοιποι από μας συνέχισαν στις Δριγιές και στην
εκεί ταβέρνα. Το καζάνεμα μια παράδοση αιώνων που διατηρείται στην Κρήτη
στην θεσμοθετήθηκε από τον Ελευθέριο Βενιζέλο γύρω στο 1920 όπου και
δόθηκαν άδειες για τα ρακοκάζανα στους Κρητικούς αγρότες, προκειμένου να
έχουν τη δυνατότητα παραγωγής τσικουδιάς από τα σταφύλια που παρήγαγαν.
Πληροφορίες από :
http://www.meletiosmetaxakis.gr/
http://www.ierapetra.gr/
http://el.wikipedia.org
Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΜΑΣ
ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΤΑΞΟΧΩΡΙ ΣΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ at EveryTrail
EveryTrail - Find hiking trails in California and beyond
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου